úterý 3. prosince 2024

Bézierovy křivky: splines a zobrazení vektorové grafiky v matplotlib

Vektorové křivky (splines) v souborech typu .ai nebo .eps jsou často reprezentovány pomocí Bézierových křivek. Každá Bézierova křivka je definována pomocí:

  1. Bodů:

    • Počáteční bod: Tam, kde křivka začíná.
    • Koncový bod: Tam, kde křivka končí.
    • Ovládací body (control points): Body, které určují směr a zakřivení křivky.
  2. Tvarovacích čar: Tyto čáry se nazývají "tangentové úsečky" a spojují ovládací body s odpovídajícím koncovým nebo počátečním bodem. Každá křivka má dvě tangentové úsečky:

    • Jednu vycházející z počátečního bodu.
    • Druhou vedoucí ke koncovému bodu.

Jak se Bézierovy křivky zapisují v PostScriptu

V souboru typu .ai jsou Bézierovy křivky často popsány příkazy jako c (curve to) nebo v (smooth curve to).

Například řádek:

1.7827 0.2309 1.7306 0.2781 v

Význam částí:

  • 1.7827 0.2309: První ovládací bod (control point 1).
  • 1.7306 0.2781: Koncový bod křivky.
  •  

    Tento příkaz implicitně bere poslední bod předcházející křivky jako počáteční bod a počítá:

    • Směr a vzdálenost první tangentové úsečky z předchozího bodu.
    • Směr a vzdálenost druhé tangentové úsečky směrem ke koncovému bodu.

    Pokud by byl použit příkaz c místo v, byly by uvedeny všechny tři body (počáteční bod je uveden samostatně, zatímco u v je implicitní).


    Jak se počítají a vykreslují Bézierovy křivky

    Křivky jsou interpolovány na základě matematické rovnice pro Bézierovy křivky. Pro kvadratickou Bézierovu křivku se používá: B(t)=(1t)2P0+2(1t)tP1+t2P2B(t) = (1-t)^2 P_0 + 2(1-t)t P_1 + t^2 P_2 Pro kubickou Bézierovu křivku: B(t)=(1t)3P0+3(1t)2tP1+3(1t)t2P2+t3P3B(t) = (1-t)^3 P_0 + 3(1-t)^2 t P_1 + 3(1-t)t^2 P_2 + t^3 P_3

    Kde:

    • P0P_0: Počáteční bod.
    • P1P_1: První ovládací bod.
    • P2P_2: Druhý ovládací bod.
    • P3P_3: Koncový bod.
    • tt: Parametr v intervalu [0, 1].


     


    Vizualizace tvarovacích čar

    Pokud chcete vidět polohy ovládacích bodů a tangentových čar v Pythonu, můžete vykreslit graf:

    Příklad kódu:

    import matplotlib.pyplot as plt # Body (počáteční bod, ovládací body, koncový bod) P0 = (0.0998, 24.5288) # Počáteční bod P1 = (1.7827, 0.2309) # Ovládací bod 1 P2 = (1.7306, 0.2781) # Koncový bod # Vypočítej body na křivce pomocí kubické Bézierovy rovnice t_values = [t / 100 for t in range(101)] # Rozdělení t na 0.01 intervaly curve_points = [ ( (1-t)**2 * P0[0] + 2*(1-t)*t * P1[0] + t**2 * P2[0], # x souřadnice (1-t)**2 * P0[1] + 2*(1-t)*t * P1[1] + t**2 * P2[1], # y souřadnice ) for t in t_values ] # Rozdělení na x a y souřadnice curve_x, curve_y = zip(*curve_points) # Vykreslení Bézierovy křivky plt.plot(curve_x, curve_y, label="Bézierova křivka") # Vykreslení bodů a tangentových čar plt.scatter(*zip(P0, P1, P2), color="red", label="Body (P0, P1, P2)") plt.plot([P0[0], P1[0]], [P0[1], P1[1]], "r--", label="Tangentová úsečka P0-P1") plt.plot([P1[0], P2[0]], [P1[1], P2[1]], "r--", label="Tangentová úsečka P1-P2") plt.legend() plt.title("Vizualizace Bézierovy křivky") plt.xlabel("X") plt.ylabel("Y") plt.grid() plt.show()

    Výstup:

    Tento graf ukazuje:

    1. Bézierovu křivku jako hladkou čáru.
    2. Ovládací body (červené body).
    3. Tangentové úsečky, které spojují body P0–P1 a P1–P2.

    Tímto způsobem lze vizualizovat nejen samotné křivky, ale také efekt ovládacích bodů na jejich tvar.

     

     

     

     

     

    Žádné komentáře:

    Okomentovat

    PostScript: Obsah souboru .ai

    Soubor  .ai od Photoshop pro Illustrator obsahuje tyto čísla vy se v tom vyznáte co to reprezentuje a jaké jsou jednotky? Popište co tam je...

    Štítky

    .profile adm Adobe AI alfa transparence AND any aplikace asociativní pole atomicity audio awk bash benchmark Bézierovy křivky bezpečnost biblehub BJT boolean buffering Cache-Conrol Cloudflare code Collector Cut-off colorpicker compare cookies css CSS3 curl cut čas data loss data lost data transfer reliability datasheet datetime.strptime development dioda diody EBO Emitter Cut-off Current eps ETag exclude exec Expires fflock fflush ffmpeg file read file write file_get_contents file_get_contents/file_put_contents file_put_contents filter find first_install.sh flock Fly-back dioda font-face fóra fotorezistor fread functions funkce fwrite gate gate drive geolokace Ghostscript gradient-background grafika grep grub grub update gs hebrejština history hlavičky HS html html 5 https hudba charakterizace chroot ICES IGBT img sizes img srcset impedance implementace imshow inference inkscape inrush current install jalový výkon javascript javescript jednocení seznamů js kapacita součástek koeficient zesílení komunikace se serverem konfigurace Krita KSF Last-Modified lazy caching led LEFT JOIN librosa ligatury linux list log manuál masky matplotlib Max-Age measure memory měření MFCC MFCC koeficienty mint míry modules moralizace morphologie MOSFET mount moviepy mysql náběhový proud napěťová ochrana návod nel Network Error Logging NLP not nth-child oblékání ochrana okruhy přátel OpenVINO IR formát optočlen ořezové masky OSHB otázky otázky_jazyky otázky_moralismu_řešení parsování path personifikace photorec php php 4 php 5 php 6 php 7 php 8 phpbb phpBB3 pitch PN přechody pnp pole postscript práva profilování program prune průraz přepěťová ochrana přepolování pseudokódd pstoedit PWM regulátory pydub python python3 pytorch RBE RDSon read reaktance rectifier regulace vstupního napětí relyability remount replace restore reverzní geolokace RIGHT JOIN rm role rozvržení disků pro OS linux a data databází řešení samba sdílení Sec-Fetch-Dest Sec-Fetch-Mode Sec-Fetch-Site Sec-Fetch-User Secure Shell sed Set Cookie shunt schottka skript sloupce song sort soubory soundfile spínané zdroje spínání splines split SQL ssh stabilizace napětí stahování stream string strojové učení stropové učení svg syntax T5 tabulky Tangentové úsečky tepelná ztráta test text-shadow thermal runaway time timestamp tkinter tr transistor transition tranzistor tranzistory tuple tvorba otázek TVS účiník update va charakteristika vektorová grafika Vgs video Vth vynechání adresářů vývoj while wrapovací funkce XOR zdánlivý výkon zdroj zenerka zenerovo napětí zip zip archiv zkratky zpomalení zpracování textu Žalmy