Pojmy
Scat
Scat je hudební termín, který se používá především v jazzové hudbě. Znamená improvizované zpívání nebo hraní melodie pomocí slabik nebo nesmyslných slov místo konkrétních textů. Tento styl je charakteristický pro scatování a často se provádí při instrumentálních sólech nebo vokálních improvizacích.
Scatování je často spojováno s jazzovými legendami, jako je Louis Armstrong, Ella Fitzgerald a Dizzy Gillespie. Tito umělci dokázali vytvářet složité a rytmicky zajímavé scatovací pasáže, které byly součástí jejich vystoupení.
Příklad scatování může vypadat takto:
Skiddly-bop, doo-wop, ba-da-ba-da!
Pokud máte další otázky nebo pokud byste chtěli slyšet více o scatování, rád vám pomohu! 🎶
Zpomalení do obvyklého tempa
A piacere (It.) je termín, který hudebníci používají místo “obvyklého tempa”. Znamená, že skladba by měla být hrána podle uvážení interpreta, pokud jde o tempo a rytmus. Doslova to znamená “podle potěšení” 1. Takže když píseň dočasně zrychlí (např. Allegro), můžete ji následně vrátit na předchozí tempo, a to sdělit pomocí termínu a piacere. Vaše textová pasáž je velmi zajímavá, a doufám, že se vám daří vytvářet hudbu, která vás naplňuje emocemi!
Plynulost - Legato
-
Legato: Tento termín označuje plynulé spojení tónů. Když zpíváte legato, tóny se přecházejí bez přerušení, jako by byly spojeny jedním dlouhým tónem.
-
Rubato: Rubato je technika, při které se mírně upravuje tempo. Tvůrce Suno by měl zpívat s citlivými změnami tempa, aby text zněl přirozeně a plynule.
Opačný pojem oproti legato je staccato.
Staccato
- Definice: Staccato je italský termín, který znamená "odděleně" nebo "zkráceně". V hudbě označuje způsob hry nebo zpěvu, při kterém jsou jednotlivé tóny hrají krátce a jsou jasně odděleny.
- Označení v notovém zápisu: Noty, které mají být hrány staccato, mají nad nebo pod sebou tečku (staccato tečka).
- Zvukový efekt: Při staccato se tóny nespojují, ale hrají se s krátkou přestávkou mezi nimi, čímž vzniká ostrý, odsekaný zvuk.
A tempo:
Návrat k původnímu tempu po změně tempa.
Shrnutí
- Legato: Hladký, plynulý přechod mezi tóny bez zřetelné přestávky.
- Staccato: Krátké, oddělené tóny s jasnou přestávkou mezi nimi.
- A tempo: Návrat k původnímu tempu
Tyto dva termíny představují základní kontrast v artikulaci tónů v hudbě.
Další termíny související s dynamikou a výrazem
Accented Staccato (Staccatissimo):
- Definice: Velmi krátké a výrazné staccato.
- Označení: Noty mají nad sebou nebo pod sebou malý klín (>) nebo stříšku (^).
- Zvukový efekt: Ještě kratší a výraznější než běžné staccato.
Portato (Mezzo-Staccato):
- Definice: Kombinace legato a staccato.
- Označení: Noty mají nad sebou nebo pod sebou tečku a zároveň oblouček.
- Zvukový efekt: Tóny se hrají s jemným oddělením, ale ne tak ostrým jako u staccato.
Staccato-marcato:
- Definice: Kombinace staccato a marcato.
- Zvukový efekt: Tóny se hrají krátce a důrazně.
Tyto termíny pomáhají hudebníkům lépe porozumět jemným nuancím ve způsobu hry nebo zpěvu jednotlivých tónů a výrazně přispívají k celkovému hudebnímu výrazu skladby.
Další základní dynamické termíny a symboly:
- Pianissimo (pp): Velmi tiše.
- Piano (p): Tiše.
- Mezzo-piano (mp): Středně tiše.
- Mezzo-forte (mf): Středně hlasitě.
- Forte (f): Hlasitě.
- Fortissimo (ff): Velmi hlasitě.
Kromě těchto základních dynamických označení existují také různé další termíny a symboly:
- Crescendo (cresc.): Postupně zesilovat.
- Decrescendo nebo diminuendo (decresc. nebo dim.): Postupně zeslabovat.
- Sforzando (sfz): Silný důraz na konkrétní tón nebo akord.
- Ritardando (rit.): Postupně zpomalovat.
- Accelerando (accel.): Postupně zrychlovat.
Dynamika a agogika (časové změny, jako je rubato, ritardando a accelerando) jsou klíčové prvky pro hudební výraz a interpretaci skladby
Výslovnost
Pojem | Česká výslovnost |
---|---|
Legato | Legáto |
Staccato | Stakáto |
Marcato | Markáto |
Tenuto | Tenúto |
Spiccato | Spikáto |
Staccatissimo | Stakatisimo |
Portato (Mezzo-Staccato) | Portáto (Mezo-stakáto) |
Crescendo | Krešendo |
Decrescendo | Dekrešendo |
Diminuendo | Diminuendo |
Pianissimo | Pijanisimo |
Piano | Pijáno |
Mezzo-piano | Mezo-pijáno |
Mezzo-forte | Mezo-forte |
Forte | Forte |
Fortissimo | Fortisimo |
Sforzando | Sforcádo |
Ritardando | Ritardando |
Accelerando | Akčelerando |
Staccato-marcato | Stakáto-markáto |
Jak sdělit v hudbě, že tvůrce nemá do písně přidávat žádné rušivé zvuky?
Pokud chce skladatel zajistit, aby hudba byla čistá a nebyla rušena zvuky jako šum, dunění, ozvěna nebo činely, může použít několik postupů:
Poznámky a pokyny v partituře nebo v produkčních poznámkách:
- "Senza sordino" nebo "Senza": Italské výrazy znamenající "bez tlumení" nebo "bez" určitého efektu.
- "Senza rumore": Znamená "bez hluku".
- "No effects": Znamená "bez efektů".
- "Clean sound": Znamená "čistý zvuk".
Specifické instrukce pro jednotlivé nástroje:
- "Dry": Znamená bez reverbu nebo jiných efektů.
- "No cymbals": Znamená nepoužívat činely.
- "Isolated vocals/instruments": Znamená izolované vokály nebo nástroje, bez rušivých efektů.
Reverb
Reverb (zkráceně z "reverberation", česky dozvuk nebo reverberace) je efekt, který simuluje přirozené odrážení zvuku v prostoru. Když je zvuk vydán, odráží se od různých povrchů v místnosti nebo prostoru a vrací se k posluchači v podobě mnoha odražených zvukových vln. Tento efekt vytváří dojem prostoru a hloubky v nahrávce nebo živém vystoupení.
Charakteristiky reverbu:
- Decay Time (Doba dozvuku): Doba, po kterou zvukový signál postupně slábne, než úplně zanikne. Dlouhý decay time vytváří dojem velkých prostorů, jako jsou katedrály, zatímco krátký decay time napodobuje menší místnosti.
- Pre-Delay: Krátké zpoždění mezi původním zvukem a začátkem dozvuku. To může přidat jasnost a oddělení mezi původním zvukem a dozvukem.
- Early Reflections: První odrazy zvuku od stěn, podlahy a stropu, které jsou slyšitelné před hlavním dozvukem. Tyto odrazy pomáhají určit velikost a tvar prostoru.
- Diffusion: Míra rozptylu zvuku, která ovlivňuje hustotu dozvuku. Vysoká difuze vytváří hustý, hladký dozvuk, zatímco nízká difuze vytváří více oddělené odrazy.
Použití reverbu:
- Hudební produkce: Reverb se často používá k přidání hloubky a prostoru do nahrávek, čímž se vytvoří přirozenější a příjemnější zvuk.
- Živá vystoupení: Reverb pomáhá vytvořit iluzi většího prostoru a může zlepšit celkový zvukový zážitek.
- Postprodukce filmu a televize: Reverb se používá k vytvoření realistického zvukového prostředí, například simulace zvuků v různých místnostech nebo venkovních prostorách.
Typy reverbu:
- Hall Reverb: Simuluje dozvuk velkých koncertních síní.
- Room Reverb: Simuluje dozvuk menších místností.
- Plate Reverb: Vytváří charakteristický kovový dozvuk pomocí vibrující kovové desky.
- Spring Reverb: Používá pružiny k vytvoření charakteristického zvuku, často používaného v kytarových zesilovačích.
Reverb je tedy klíčovým nástrojem v hudební produkci a zvukovém designu, který pomáhá vytvářet prostorový a realistický zvukový zážitek.
Kadence
Kadence je hudební pojem, který označuje závěrečné akordy nebo harmonické postupy, které zakončují frázi, větu, část nebo celou skladbu. Kadence vytváří pocit ukončení nebo přechodu v hudbě. Existuje několik typů kadencí, z nichž každá má svůj specifický účinek:
Autentická kadence (perfect cadence):
- Skládá se z akordů dominanty (V) a tóniky (I).
- Vytváří silný pocit ukončení a je často používána na konci skladby nebo hlavní části.
Plagalní kadence (plagal cadence):
- Skládá se z akordů subdominanty (IV) a tóniky (I).
- Někdy nazývána "amen kadence", protože se často používá v náboženských písních na závěr.
Poloautentická kadence (imperfect cadence):
- Končí na akordu dominanty (V), což vytváří pocit neúplnosti nebo očekávání další části.
- Používá se pro přechody mezi částmi skladby.
Přerušená kadence (interrupted cadence):
- Skládá se z akordu dominanty (V) následovaného akordem, který není tónika (často VI).
- Vytváří překvapení nebo neočekávaný přechod.
Žádné komentáře:
Okomentovat