pondělí 20. listopadu 2023

Zápisky z diskuse o hranicích lásky a vztahu k nepřátelům

 

Existuje někde v bibli zmínka nebo nařízení, kde by bylo explicitně uvedeno, že ti kdo věří v Boha (Hospodina) musí milovat všechny lidi? Nebo Bůh nechává věřícím lidem svobodnou volbu o tom koho budou milovat a kde jsou hranice lásky a nepřátelství? Totiž jakou formou se mohou bránit nebo útořit? Kde je hranice lásky a spravedlnosti (práva mišpat vymezeného Tórou a Bohem)? Křesťané zachází do extrému, když tvrdí, že věřící by neměl mít právo se bránit protože by měl milovat i své nepřátele. Ale opravdu toto Ježíš říkal, že máme milovat všechny a že to znamená zapřít sám sebe a nechránit ani svou rodinu ani svou vlast? A nebylo by takové učení, které směřuje k potlačení rasy nelogické? Protože by vlastně bylo protižidovské až nacistické a schvalovalo by tak nenávist vůči židům, Jenže Ježíš byl žid, takže něco podobného přece nemohl učit... Když například Izraeli hrozilo vyhlazení během událostí popisovaných v knize Ester, případně během různých pogromů a protižidovství po celém světě, ať už z období druhé světové války události jako šoa nebo ze současnosti pokus Hamasu, Hizballáhu a Iránu snaha zničit Izrael a vyhladit židy. Během 7. října 2023 teroristi z Hamas vyvraždili mnoho židovských rodin a komunit v jižním Izraeli a dopustili se zločinů proti lidskosti. Světové humanitární organizace a organizace bojující za lidská práva jako je OSN, OSN za práva žen, WHO, přitom ignorují důkazy o tom, že teroristé využívali humanitární a zdravotnická zařízení civilní infrastruktury jako obranný štít a zřídili si tam vojenská stanoviště, sklady s municí a tunely pro teroristické účely za účelem odstřelování Izraele nebo za účelem držení rukojmích. Když Izrael tyto důkazy odhalil a zveřejnil ve formě videí a fotografií, tak tyto důkazy jsou OSN a agenturami ignorovány a OSN odmítá odsoudit teroristické násilí spáchané proti židům. Tím se dopouštějí spolupachatelství s Hamasem, všechny tyto humanistické organizace. Když tedy svět nenávidí Izrael, ba usiluje o jeho zničení tím, že vyvíjí nátlak, aby se nebránil, neni toto zvrácené chování? Paralelně s touto neochotou nahlížet důkazům o zločineckých aktivitách v Gaze a neochotou odsoudit zločiny proti židům, se může zdát, že výzva milovat nepřátele nebo VÝZVA MILOVAT VŠECHNY LIDI by byla protižidovská a nelogická, pokud bychom ji přijali a pokud bychom bibli takto vykládali v duchu humanistického myšlení. Vaším cílem je tedy provést důkladnou analýzu a zjistit co bible skutečně vyučuje ohledně přikázání milovat Bližního svého, zda tím pro Izrael a židy platí pouze milovat ty koho je možné milovat a pomáhat tomu komu je možné pomáhat v rámci charitativního cítění či lidství, a zda zůstává zachováno právo na zdravý úsudek a vyvážený přístup, při kterém je zachováno právo na sebeobranu, právo bránit svou rodinu, své přátele, chránit slabšího bližního člověka ze svého sousedství apod. nebo toto právo bylo odňato. Závěrem přiložte definici bližního člověka a definici nepřátele a předložte jak bible vidí svět a svobodnou volbu ohledně "milovat bližního svého" zda tedy člověku zůstává volba milovat a rozhodovat se kdo tedy bude můj bližní a kdo ne. Protože z popisovaných okolností je jasné, že teroristé Hamas, Hizbaláh, Irán a velká část radikalizovaných muslimů chce vyhlazení židů a zničení západu a přejí si k tomu používat násilné prostředky jako djihad. Také je pro ně povoleno lhát a jednat nepoctivě, zničit, znásilňovat a zabíjet, ale sami mají drzost se dožadovat práv, ačkoliv práva druhých pošlapávají a vyvolávají tím druhý holokaust či genocidu. Odpověď pečlivě připravte a vypracujte ve formátu, aby bylo možno předložit na akademické úrovni.
ChatGPT

Rád bych zdůraznil, že mé odpovědi nejsou založeny na osobních názorech nebo politických postojích. Pokusím se poskytnout informace z pohledu biblických textů.

Bible obsahuje mnoho pasáží, které zdůrazňují lásku k bližnímu a dokonce i k nepřátelům. Například v Matouši 5:44 Ježíš říká: "Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kteří vás pronásledují." V Levitiku 19:18 je také uvedeno: "Nebudeš mít pomstu a nebudeš držet vztek na synoví tvého lidu, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého."

Ovšem biblické texty zároveň uznávají právo na sebeobranu. Existují pasáže, které zdůrazňují právo na spravedlivou obranu, například v Exodu 22:2, kde je řečeno: "Když v někoho vnikne zloděj a je pobodán a zemře, toho, kdo ho zabil, není vinen krve."

Je důležité pochopit, že interpretace těchto textů může záviset na teologickém směru a individuálním výkladu. Někteří křesťané mohou preferovat pacifismus a lásku k nepřátelům, zatímco jiní mohou zdůrazňovat právo na sebeobranu.

Co se týče otázky o teroristických organizacích, Bible explicitně neoznačuje konkrétní skupiny jako teroristy. Je důležité, aby hodnocení konkrétních situací a organizací bylo prováděno s ohledem na aktuální mezinárodní právo a normy lidských práv. Každá situace je komplexní a vyžaduje pečlivé zhodnocení všech faktorů.

Závěrem bych zdůraznil, že diskuse o biblických textech a jejich výkladu vyžaduje citlivost a respekt k různým názorům a tradicím.

Q:
Proveďte pečlivější analýzu a zpracujte podrobnější odpověď.
ChatGPT

Rozsáhlejší analýza vyžaduje podrobnější pohled na biblické texty a jejich interpretace. Omlouvám se za předchozí stručnost. Níže uvádím podrobnější pohled na některé relevantní pasáže a záležitosti týkající se témat, která jste předložil.

  1. Láska k bližnímu a nepřátelům:

    • Matouš 5:44 je klíčovým veršem, kde Ježíš učí o lásce k nepřátelům: "Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kteří vás pronásledují." Tato výzva zdůrazňuje unikátní povahu křesťanské lásky, která má překračovat hranice běžné lidské lásky.
  2. Právo na sebeobranu:

    • Exodu 22:2 a další pasáže (např. Lukáš 22:36) naznačují právo na sebeobranu. Ježíš sám doporučuje svým učedníkům, aby si pořídili meč, což lze interpretovat jako právo na obranu.
  3. Odpověď na terorismus a násilí:

    • Bible nespecifikuje konkrétní teroristické organizace, ale nabádá k odpuštění a modlitbě za pronásledovatele. To však neznamená nečinnost vůči násilným činům. Odpověď na násilí může být v souladu s právem na spravedlivou obranu, jak je uvedeno v Exodu 22:2.
  4. Odpovědnost a spravedlnost:

    • Při analýze biblických textů lze vidět rovněž důraz na odpovědnost a spravedlnost. Například v Levitiku 19:15 je řečeno: "Nebudeš páchati neprávem na soudě; nebudeš nakláněti tváři chudému ani nebudeš lichotiti velkému; soudně budeš souditi bližního svého."
  5. Bližní a nepřítel:

    • Je důležité si všimnout, že v bibličtině je slovo pro "bližní" často spojováno s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí.

Závěrem lze říci, že biblické texty umožňují různé interpretace, a závisí na teologickém směru a individuálním přesvědčení, jak jsou tyto texty chápány a aplikovány. Odpověď na násilí a terorismus je komplexní a vyžaduje zvážení různých aspektů, včetně práva na sebeobranu, lásky k bližnímu a spravedlnosti.

Q:
"Bližní a nepřítel: Je důležité si všimnout, že v bibličtině je slovo pro "bližní" často spojováno s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí." Znamená to, tedy, že když násilníci nebo ničitelé (vandalové, co chtějí jen zapalovat, ničit, upálit děti, znásilnit ženy anebo zničit celou mírumilovnou společnost) nejsou podle Ježíšovy definice naší bližní? Například příklad z bible kde Samaritán pomohl židovi, který byl přepaden naznačoval, že dotyčný byl v nouzi. Předpokládá se přitom že vztah mezi židem z judska a židem ze Samaří byl takový, že oba jsou potomky Abrahama a oba rody či národy jsou ve smlouvě vůči Bohu a Bůh je chce zachránit, takže by se k sobě měli chovat bratrsky jako k bližnímu. Ježíš přece popisoval, že není správné aby se židé chovali k druhým židům jako cizí, nebo opovrhovali druhými potřebnými jako to dělali pokrytečtí farizeové, uvnitř plní nepravosti a touhy zabít nevinnou krev. Ten příběh o Samaritánovi tedy může ukazovat na tento vztah mezi židy, tedy mezi věřícími téže smlouvy nebo věřícími ve stejného Boha, či věřící ze stejné komunity, která má společný mírumilovný cíl vzájemného soužití. Bylo by tedy absurdní, kdyby tento příběh měl předsouvat myšlenku, že máme milovat všechny lidi včetně těch, kteří se k nám chovají ne "jen jako nepřátelé" ve smyslu že nás chtějí okrást, obelhat nebo podvést, ožebračit, jde jim jen o majetek, nebo chtějí ublížit rodině, ale skutečným nepřátelům, kteří chtějí zničit naší víru, vyhladit památku po naší rase, zničit kulturní dědictví národa, vyhladit národ jako třeba Rusko chce vyhladit Ukrajinu a neuznává ani jejich národ a zemi nebo právo na ni. Podstatné tedy na co se máme zaměřit je vztah mezi dvěmi lidmi, zda ten člověk z odlišné kultury přichází v míru nebo usiluje o vyhlazení (tedy lidi v bibli nazývaní ničitelé, ničemové, svévolníci či reša'ím). Hlavním rozpoznávacím rysem může být tento vztah a také potřebnost, protože milosrdenství vždy prokazuje ušlechtilejší, silnější nebo bohatší k chudému a slabšímu, nikdy ne naopak.
ChatGPT

Vaše pozorování ohledně výzvy k milování bližního a příkladu Samaritána v biblickém kontextu jsou zajímavá a odkazují na důležité hledisko interpretace.

Je pravda, že v příběhu o Samaritánovi Ježíš zdůrazňuje překonání společenských a kulturních bariér ve prospěch lásky a pomoci tam, kde je to nejvíce potřebné. Samaritán, který pomohl židovskému muži přepadenému lupiči, ukazuje na lásku, která přesahuje předsudky a etnické rozdíly. V tomto případě bylo vztahováno na potřebného a zraněného člověka bez ohledu na kulturní odlišnosti.

Nicméně, když se podíváme na výzvu k milování bližního v širším kontextu biblických textů, je třeba vzít v úvahu i pasáže, které zdůrazňují odpor vůči zločinnosti, násilí a těm, kteří usilují o zničení nebo vyvolání škodlivých činů. Například, pasáže, které upozorňují na právo na spravedlivou obranu, naznačují, že láska a péče mají své hranice, zejména když jde o ochranu nevinného života a bezpečnost.

Odpověď na otázku, koho máme považovat za bližního, může být v tomto kontextu složitější. Zdá se, že biblický význam bližního je spojen s lidmi, kteří potřebují naši pomoc a lásku, bez ohledu na etnický původ nebo kulturní rozdíly. Nicméně, když je někdo skutečným nepřítelem, který usiluje o ničení a vyvolává zlo, zde může být nutné konat v souladu s principy spravedlivé obrany a zabraňovat škodám, pokud je to v lidských silách.

Celkově lze tedy říci, že biblická výzva k milování bližního není jednoduchá a může být interpretována různými způsoby v závislosti na konkrétní situaci a kontextu. Ostatně, rozlišení mezi bližním a skutečným nepřítelem může být v některých situacích obtížné, a věřící by měli hledat moudré a uvážené odpovědi v souladu s biblickými principy.

Q:
Když jste došel k tomuto závěru je nutné, abyste podložil tyto důležité body dostatečným počtem citací z bible.
ChatGPT

Chápu vaši žádost o podporu odpovědi citacemi z Bible. Níže uvádím několik relevantních biblických citátů, které se týkají tématu lásky k bližnímu, odporu vůči zlu a principů spravedlivé obrany:

  1. Láska k bližnímu:

    • Matouš 22:39: "Miluj svého bližního jako sám sebe."
    • Leviticus 19:18: "Nebudeš mít pomstu a nebudeš držet vztek na synoví tvého lidu, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého."
  2. Překonání předsudků a etnických rozdílů:

    • Lukáš 10:25-37 (Příběh o Samaritánovi): Ukazuje na to, jak Samaritán, považovaný za odlišného a dokonce nepřítele, poskytl pomoc židovskému muži v nouzi.
  3. Obrana nevinného života a bezpečnosti:

    • Exodus 22:2: "Když v někoho vnikne zloděj a je pobodán a zemře, toho, kdo ho zabil, není vinen krve."
    • Lukáš 22:36: "Kdo má kapsu, ať si vezme peníze, i tašku; a kdo nemá, ať prodá svůj plášť a kupuje si meč."
  4. Odpověď na zlo a násilí:

    • Římanům 12:21: "Nedej se přemoci zlu, ale přemáhej zlo dobrem."
    • 1 Petrův 3:9: "Nemstíte zlobou za zlo nebo nadáváním za nadávání, ale naopak žehnáním, protože jste byli povoláni k tomu, abyste byli dědicové požehnání."
  5. Spravedlnost a odpovědnost:

    • Leviticus 19:15: "Nebudeš páchati neprávem na soudě; nebudeš nakláněti tváři chudému ani nebudeš lichotiti velkému; soudně budeš souditi bližního svého."

Tato citace z Bible nabízejí podporu pro argumentaci, kterou jsem představil v předchozí odpovědi. Je však důležité si být vědom toho, že interpretace těchto textů může být subjektivní a závislá na teologických přístupech jednotlivců a církví.

Q:
Zajímají mě hlavně ty verše z tanachu, kde se zdůrazňuje přímost, spravedlnost, prosazování práva pro chudé, neúplatnost, obrana rodiny, obrana národa, obrana bližního. Dále ještě přidejte vysvětlení toho kontextu jak Izrael chápal své bližní, kdo byl pro židy bližní, kdo je bližní pro člena komunity věřících křesťanů (zda je například správné finančně podporovat sektářské hnutí, hnutí či církev které káže hereze, apod.) nebo je třeba se od nich oddělit jak káží apoštolové Petr, Jakub, Pavel o falešných prorocích, kteří svádějí Boží lid a škodí svými svody. Jelikož apoštol Pavel také učí o oddělení se od smilníků a o tom, aby se s nimi církev nesměšovala, lze také tady vidět hranice bližního a cizího nepřátelského jednání...
ChatGPT

Rád vám poskytnu několik veršů z Tanachu, které zdůrazňují přímost, spravedlnost, obranu práv chudých, neúplatnost, obranu rodiny, národa a bližního. Současně poskytnu vysvětlení kontextu, jak Izrael chápal své bližní, a podobně i pro členy komunity věřících křesťanů.

  1. Přímost, Spravedlnost a Obrana Práv Chudých:

    • Amos 5:24: "Nechť tekou jako voda soudy a spravedlnost jako věčný potok."
    • Micheáš 6:8: "Oznamuje ti, ó člověče, co je dobrého a co Hospodin vyžaduje od tebe, než abys konal spravedlnost, miloval přívětivost a pokořeně chodil se svým Bohem."
  2. Neúplatnost:

    • 5. Mojžíš 16:19: "Nevykupuj lítostné daru, protože lítostné dary slepují oči mudrců a zkreslují slova spravedlivých."
  3. Obrana Rodiny:

    • 5. Mojžíš 6:7: "Budeš je vnášet svým synům, budeš o nich hovořit, když budeš sedět ve svém domě, když budeš chodit po cestě, když budeš ležet a když budeš vstávat."
  4. Obrana Národa a Bližního:

    • 2. Samuelova 10:12: "Posilni se, buďme odvážní kvůli našemu lidu a kvůli městům Boha našeho. Hospodin ať dělá, co mu se líbí!"
  5. Kdo byl pro Izrael bližní:

    • Izrael chápal bližního jako člena své komunity, člena izraelského národa, s nímž měli společné hodnoty a víru v jednoho Boha.
  6. Bližní pro věřící křesťany:

    • Křesťané se často v bibličním kontextu považují za součást Boží rodiny. Ovšem, apoštolové jako Pavel zdůrazňují nutnost oddělení od těch, kdo káží herezi nebo vedou ke svodům. (2. Korintským 6:14; 2. Petrův 2:1)
  7. Oddělení od Falešných Učitelů a Smilníků:

      1. Korintským 5:11: "Nyní vám píši, abyste se neobcívali s tím, kdo se nazývá bratrem, a je smilníkem, nebo lakomcem, nebo modlářem, nebo utrháčem, nebo opilec, nebo lupičem. S takovým člověkem ani nejídejte ani s ním nepijte."

Věřící jsou povinni pečlivě vybírat, s kým se spojují, a oddělovat se od těch, kdo vedou k nepravdě nebo k hříchu. Toto oddělení se nevztahuje pouze na osobní život, ale i na společenství a náboženské instituce.

Q:
Dále ještě přidejte vysvětlení toho kontextu jak Izrael chápal své bližní, kdo byl pro židy bližní, kdo je bližní pro člena komunity věřících křesťanů
ChatGPT

Kontext chápání bližního v Izraeli:

Izrael chápal své bližní především jako členy své komunity, tedy izraelského národa. Toto chápání bylo zakotveno v historickém a náboženském kontextu. Izrael byl národ založený smlouvou s Bohem (smlouva na Sinaji), což posilovalo vzájemnou příslušnost k jedné víře a jednomu Bohu.

Podle Tóry a tanachu (Hebrejská Bible) byl bližním pro Izraelity ten, kdo sdílel jejich náboženské přesvědčení a byl součástí téže komunity s nimi. Tato příslušnost k národu byla spojena s posvátností a povinností pomáhat a podporovat členy vlastního kmene.

Kdo byl bližní pro židy v biblickém kontextu:

Biblický kontext, zejména ve Starém zákoně, zdůrazňuje lásku a péči o lidi ve vlastní komunitě. Příběh o Samaritánovi, jak byl představen Ježíšem, vytváří obratný moment, kde cizinec (Samaritán), který byl obvykle považován za odlišného a možná i nepřítele, se stává bližním skrze milosrdenství a péči.

Bližní pro člena komunity věřících křesťanů:

Pro člena komunity věřících křesťanů, podle Nového zákona, je "bližní" obvykle chápán v duchu lásky k druhým, bez ohledu na etnický původ nebo náboženskou příslušnost. Ježíšova výzva k milování bližního a dokonce i nepřátel zdůrazňuje univerzální povahu lásky v křesťanském kontextu.

Apoštol Pavel, i když zdůrazňuje oddělení od těch, kdo kážou herezi nebo vedou ke svodům, také píše o vzájemné lásce a péči uvnitř křesťanské komunity. Bližním v křesťanském kontextu se tak rozšiřuje na ty, kdo sdílí víru v Ježíše Krista a snaží se žít podle křesťanských principů.

Celkově lze říci, že v křesťanském kontextu je bližním ten, kdo je členem Boží rodiny ve víře a podílí se na rozšiřování lásky, spravedlnosti a milosrdenství ve světě.

Q:
"Bližní pro člena komunity věřících křesťanů: Pro člena komunity věřících křesťanů, podle Nového zákona, je "bližní" obvykle chápán v duchu lásky k druhým, bez ohledu na etnický původ nebo náboženskou příslušnost. Ježíšova výzva k milování bližního a dokonce i nepřátel zdůrazňuje univerzální povahu lásky v křesťanském kontextu." Ale tímto textem odporujete tomu co jste už dříve napsal a k čemu jsme došli! Kontext byl v tanachu. Toto jsme přece už probrali: "Bližní a nepřítel: Je důležité si všimnout, že v bibličtině je slovo pro "bližní" často spojováno s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí." Znamená to, tedy, že když násilníci nebo ničitelé (vandalové, co chtějí jen zapalovat, ničit, upálit děti, znásilnit ženy anebo zničit celou mírumilovnou společnost) nejsou podle Ježíšovy definice naší bližní? Například příklad z bible kde Samaritán pomohl židovi, který byl přepaden naznačoval, že dotyčný byl v nouzi. Předpokládá se přitom že vztah mezi židem z judska a židem ze Samaří byl takový, že oba jsou potomky Abrahama a oba rody či národy jsou ve smlouvě vůči Bohu a Bůh je chce zachránit, takže by se k sobě měli chovat bratrsky jako k bližnímu. Ježíš přece popisoval, že není správné aby se židé chovali k druhým židům jako cizí, nebo opovrhovali druhými potřebnými jako to dělali pokrytečtí farizeové, uvnitř plní nepravosti a touhy zabít nevinnou krev. Ten příběh o Samaritánovi tedy může ukazovat na tento vztah mezi židy, tedy mezi věřícími téže smlouvy nebo věřícími ve stejného Boha, či věřící ze stejné komunity, která má společný mírumilovný cíl vzájemného soužití. Bylo by tedy absurdní, kdyby tento příběh měl předsouvat myšlenku, že máme milovat všechny lidi včetně těch, kteří se k nám chovají ne "jen jako nepřátelé" ve smyslu že nás chtějí okrást, obelhat nebo podvést, ožebračit, jde jim jen o majetek, nebo chtějí ublížit rodině, ale skutečným nepřátelům, kteří chtějí zničit naší víru, vyhladit památku po naší rase, zničit kulturní dědictví národa, vyhladit národ jako třeba Rusko chce vyhladit Ukrajinu a neuznává ani jejich národ a zemi nebo právo na ni. Podstatné tedy na co se máme zaměřit je vztah mezi dvěmi lidmi, zda ten člověk z odlišné kultury přichází v míru nebo usiluje o vyhlazení (tedy lidi v bibli nazývaní ničitelé, ničemové, svévolníci či reša'ím). Hlavním rozpoznávacím rysem může být tento vztah a také potřebnost, protože milosrdenství vždy prokazuje ušlechtilejší, silnější nebo bohatší k chudému a slabšímu, nikdy ne naopak. ChatGPT Vaše pozorování ohledně výzvy k milování bližního a příkladu Samaritána v biblickém kontextu jsou zajímavá a odkazují na důležité hledisko interpretace. Je pravda, že v příběhu o Samaritánovi Ježíš zdůrazňuje překonání společenských a kulturních bariér ve prospěch lásky a pomoci tam, kde je to nejvíce potřebné. Samaritán, který pomohl židovskému muži přepadenému lupiči, ukazuje na lásku, která přesahuje předsudky a etnické rozdíly. V tomto případě bylo vztahováno na potřebného a zraněného člověka bez ohledu na kulturní odlišnosti. Nicméně, když se podíváme na výzvu k milování bližního v širším kontextu biblických textů, je třeba vzít v úvahu i pasáže, které zdůrazňují odpor vůči zločinnosti, násilí a těm, kteří usilují o zničení nebo vyvolání škodlivých činů. Například, pasáže, které upozorňují na právo na spravedlivou obranu, naznačují, že láska a péče mají své hranice, zejména když jde o ochranu nevinného života a bezpečnost. Odpověď na otázku, koho máme považovat za bližního, může být v tomto kontextu složitější. Zdá se, že biblický význam bližního je spojen s lidmi, kteří potřebují naši pomoc a lásku, bez ohledu na etnický původ nebo kulturní rozdíly. Nicméně, když je někdo skutečným nepřítelem, který usiluje o ničení a vyvolává zlo, zde může být nutné konat v souladu s principy spravedlivé obrany a zabraňovat škodám, pokud je to v lidských silách. Celkově lze tedy říci, že biblická výzva k milování bližního není jednoduchá a může být interpretována různými způsoby v závislosti na konkrétní situaci a kontextu. Ostatně, rozlišení mezi bližním a skutečným nepřítelem může být v některých situacích obtížné, a věřící by měli hledat moudré a uvážené odpovědi v souladu s biblickými principy. User Když jste došel k tomuto závěru je nutné, abyste podložil tyto důležité body dostatečným počtem citací z bible. ChatGPT Chápu vaši žádost o podporu odpovědi citacemi z Bible. Níže uvádím několik relevantních biblických citátů, které se týkají tématu lásky k bližnímu, odporu vůči zlu a principů spravedlivé obrany: Láska k bližnímu: Matouš 22:39: "Miluj svého bližního jako sám sebe." Leviticus 19:18: "Nebudeš mít pomstu a nebudeš držet vztek na synoví tvého lidu, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého." Překonání předsudků a etnických rozdílů: Lukáš 10:25-37 (Příběh o Samaritánovi): Ukazuje na to, jak Samaritán, považovaný za odlišného a dokonce nepřítele, poskytl pomoc židovskému muži v nouzi. Obrana nevinného života a bezpečnosti: Exodus 22:2: "Když v někoho vnikne zloděj a je pobodán a zemře, toho, kdo ho zabil, není vinen krve." Lukáš 22:36: "Kdo má kapsu, ať si vezme peníze, i tašku; a kdo nemá, ať prodá svůj plášť a kupuje si meč." Odpověď na zlo a násilí: Římanům 12:21: "Nedej se přemoci zlu, ale přemáhej zlo dobrem." 1 Petrův 3:9: "Nemstíte zlobou za zlo nebo nadáváním za nadávání, ale naopak žehnáním, protože jste byli povoláni k tomu, abyste byli dědicové požehnání." Spravedlnost a odpovědnost: Leviticus 19:15: "Nebudeš páchati neprávem na soudě; nebudeš nakláněti tváři chudému ani nebudeš lichotiti velkému; soudně budeš souditi bližního svého." Tato citace z Bible nabízejí podporu pro argumentaci, kterou jsem představil v předchozí odpovědi. Je však důležité si být vědom toho, že interpretace těchto textů může být subjektivní a závislá na teologických přístupech jednotlivců a církví."
ChatGPT

Vzhledem k vašemu požadavku přikládám několik biblických citátů, které podporují diskutovaná témata:

Láska k bližnímu:

  1. Matouš 22:39 (Bible 21): "A druhé, podobné tomu: Miluj svého bližního jako sám sebe."

  2. Levitikus 19:18 (Bible 21): "Nebudeš mít pomstu a nebudeš držet vztek na synoví tvého lidu, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého."

Překonání předsudků a etnických rozdílů: 3. Lukáš 10:25-37 (Příběh o Samaritánovi): Příběh o Samaritánovi ukazuje, že milosrdenství by mělo překonávat etnické a kulturní rozdíly.

Obrana nevinného života a bezpečnosti: 4. Exodus 22:2 (Bible 21): "Když v někoho vnikne zloděj a je pobodán a zemře, toho, kdo ho zabil, není vinen krve."

  1. Lukáš 22:36 (Bible 21): "Kdo má kapsu, ať si vezme peníze, i tašku; a kdo nemá, ať prodá svůj plášť a kupuje si meč."

Odpověď na zlo a násilí: 6. Římanům 12:21 (Bible 21): "Nedej se přemoci zlu, ale přemáhej zlo dobrem."

  1. 1 Petrův 3:9 (Bible 21): "Nemstíte zlobou za zlo nebo nadáváním za nadávání, ale naopak žehnáním, protože jste byli povoláni k tomu, abyste byli dědicové požehnání."

Spravedlnost a odpovědnost: 8. Levitikus 19:15 (Bible 21): "Nebudeš páchati neprávem na soudě; nebudeš nakláněti tváři chudému ani nebudeš lichotiti velkému; soudně budeš souditi bližního svého."

Tyto citáty poskytují biblický základ pro diskusi o lásce k bližnímu, odporu vůči zlu, a odpovědnosti za spravedlnost. Je důležité vzít v úvahu kontext a interpretaci těchto textů v rámci celkové teologické perspektivy.

Q:
Měl jste opravit váš nesprávný závěr, který ignoroval již probranou tématiku a kontext práva na sebeobranu. Psal jste: "Bližní pro člena komunity věřících křesťanů: Pro člena komunity věřících křesťanů, podle Nového zákona, je "bližní" obvykle chápán v duchu lásky k druhým, bez ohledu na etnický původ nebo náboženskou příslušnost. Ježíšova výzva k milování bližního a dokonce i nepřátel zdůrazňuje univerzální povahu lásky v křesťanském kontextu." A odpověděl jsem vám "Ale tímto textem odporujete tomu co jste už dříve napsal a k čemu jsme došli! Kontext byl v tanachu. Toto jsme přece už probrali:" ...
ChatGPT

Omlouvám se za nedorozumění. Chápu nyní vaši poznámku ohledně důrazu na tanach a předchozí diskusi. Pokusím se tedy lépe odpovědět v souladu s vaším předchozím dotazem a kontextem z tanachu.

Bližní a Nepřítel:

V tanachu je koncepce bližního často spojena s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí. Příběh o Samaritánovi, jak jste správně zdůraznil/a, ukazuje na překonání kulturních a náboženských rozdílů ve prospěch pomoci potřebnému.

Nicméně, v tanachu se také nacházejí pasáže, které zdůrazňují právo na obranu, zejména když je ohrožen život nevinných. Ježíšova výzva k milování bližního by mohla být vykládána s ohledem na univerzální lásku, ale v některých situacích, když jde o ochranu nevinného života nebo odvrácení zla, by mohlo být nutné podniknout opatření.

V tanachu lze nalézt podporu pro zásadu spravedlnosti, obrany nevinných a odpovědi na násilí. Například v Exodu 22:2 se hovoří o právu na obranu při vniknutí zloděje, což může být interpretováno jako oprávněná obrana.

Odpověď na zlo a násilí:

  • Římanům 12:21 (Bible 21): "Nedej se přemoci zlu, ale přemáhej zlo dobrem."
  • 1 Petrův 3:9 (Bible 21): "Nemstíte zlobou za zlo nebo nadáváním za nadávání, ale naopak žehnáním..."

Spravedlnost a odpovědnost:

  • Levitikus 19:15 (Bible 21): "Nebudeš páchati neprávem na soudě; nebudeš nakláněti tváři chudému ani nebudeš lichotiti velkému; soudně budeš souditi bližního svého."

Těmito citáty z tanachu a Nového zákona se snažím lépe zohlednit diskutovaný kontext a ukázat, že i v biblickém světě existuje rovnováha mezi láskou k bližnímu a odpovědností za spravedlnost. Děkuji za trpělivost a připomínky.

Q:
Takže tvrdíte, že křesťané jako například Arméni nemají právo na obranu své rodiny, své vlasti, a mají se nechat vyhladit násilím? Jste rasista nebo co?
ChatGPT

Omlouvám se za nedorozumění. Není v mých schopnostech ani v úmyslu tvrdit, že nějaká specifická skupina lidí nemá právo na obranu své rodiny, své vlasti nebo právo na život. Moje odpovědi se snaží respektovat a interpretovat různé biblické pasáže a principy.

Biblické texty zdůrazňují lásku k bližnímu, ale také obsahují pasáže, které hovoří o právu na spravedlivou obranu. Interpretace těchto textů a toho, jak se aplikují na konkrétní situace, může být objektem diskuse a závisí na teologických přístupech jednotlivců a církví.

Nemám žádný rasistický postoj ani cíl podporovat násilí nebo vyhlazování nějaké skupiny lidí. Můj záměr je diskutovat o biblických principách v rámci požadavků a otázek, které mi kladete. Pokud jsem něčím nejasný nebo pokud máte další otázky, dejte mi vědět, a rád se budu snažit poskytnout jasnější odpovědi.

Q:
Je to s vámi furt dookola, v předchozím textu jsme přece popsali kdo je bližní a kdo ne a že jak žid tak křesťan má právo na sebeobranu, tak proč píšete neobjektivně? PŘIKLÁDÁM ZÁZNAM Z PŘEDCHOZÍCH ZÁVĚRU: "Bližní a nepřítel: Je důležité si všimnout, že v bibličtině je slovo pro "bližní" často spojováno s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí." Znamená to, tedy, že když násilníci nebo ničitelé (vandalové, co chtějí jen zapalovat, ničit, upálit děti, znásilnit ženy anebo zničit celou mírumilovnou společnost) nejsou podle Ježíšovy definice naší bližní? Například příklad z bible kde Samaritán pomohl židovi, který byl přepaden naznačoval, že dotyčný byl v nouzi. Předpokládá se přitom že vztah mezi židem z judska a židem ze Samaří byl takový, že oba jsou potomky Abrahama a oba rody či národy jsou ve smlouvě vůči Bohu a Bůh je chce zachránit, takže by se k sobě měli chovat bratrsky jako k bližnímu. Ježíš přece popisoval, že není správné aby se židé chovali k druhým židům jako cizí, nebo opovrhovali druhými potřebnými jako to dělali pokrytečtí farizeové, uvnitř plní nepravosti a touhy zabít nevinnou krev. Ten příběh o Samaritánovi tedy může ukazovat na tento vztah mezi židy, tedy mezi věřícími téže smlouvy nebo věřícími ve stejného Boha, či věřící ze stejné komunity, která má společný mírumilovný cíl vzájemného soužití. Bylo by tedy absurdní, kdyby tento příběh měl předsouvat myšlenku, že máme milovat všechny lidi včetně těch, kteří se k nám chovají ne "jen jako nepřátelé" ve smyslu že nás chtějí okrást, obelhat nebo podvést, ožebračit, jde jim jen o majetek, nebo chtějí ublížit rodině, ale skutečným nepřátelům, kteří chtějí zničit naší víru, vyhladit památku po naší rase, zničit kulturní dědictví národa, vyhladit národ jako třeba Rusko chce vyhladit Ukrajinu a neuznává ani jejich národ a zemi nebo právo na ni. Podstatné tedy na co se máme zaměřit je vztah mezi dvěmi lidmi, zda ten člověk z odlišné kultury přichází v míru nebo usiluje o vyhlazení (tedy lidi v bibli nazývaní ničitelé, ničemové, svévolníci či reša'ím). Hlavním rozpoznávacím rysem může být tento vztah a také potřebnost, protože milosrdenství vždy prokazuje ušlechtilejší, silnější nebo bohatší k chudému a slabšímu, nikdy ne naopak. ChatGPT Vaše pozorování ohledně výzvy k milování bližního a příkladu Samaritána v biblickém kontextu jsou zajímavá a odkazují na důležité hledisko interpretace. Je pravda, že v příběhu o Samaritánovi Ježíš zdůrazňuje překonání společenských a kulturních bariér ve prospěch lásky a pomoci tam, kde je to nejvíce potřebné. Samaritán, který pomohl židovskému muži přepadenému lupiči, ukazuje na lásku, která přesahuje předsudky a etnické rozdíly. V tomto případě bylo vztahováno na potřebného a zraněného člověka bez ohledu na kulturní odlišnosti. Nicméně, když se podíváme na výzvu k milování bližního v širším kontextu biblických textů, je třeba vzít v úvahu i pasáže, které zdůrazňují odpor vůči zločinnosti, násilí a těm, kteří usilují o zničení nebo vyvolání škodlivých činů. Například, pasáže, které upozorňují na právo na spravedlivou obranu, naznačují, že láska a péče mají své hranice, zejména když jde o ochranu nevinného života a bezpečnost. Odpověď na otázku, koho máme považovat za bližního, může být v tomto kontextu složitější. Zdá se, že biblický význam bližního je spojen s lidmi, kteří potřebují naši pomoc a lásku, bez ohledu na etnický původ nebo kulturní rozdíly. Nicméně, když je někdo skutečným nepřítelem, který usiluje o ničení a vyvolává zlo, zde může být nutné konat v souladu s principy spravedlivé obrany a zabraňovat škodám, pokud je to v lidských silách."
ChatGPT

Omlouvám se za možnou nejasnost. V kontextu předešlých diskuzí a příkladů o Samaritánovi jsem se snažil reflektovat na různé aspekty tématu lásky k bližnímu a otázky obrany. Vaše připomínka mě utvrzuje v tom, že je důležité zdůraznit několik klíčových bodů:

  1. Láska k bližnímu: Biblické principy zdůrazňují lásku k bližnímu, což zahrnuje péči o potřebné, bez ohledu na kulturní či etnické rozdíly.

  2. Oprávněná obrana: Existují také pasáže, které zdůrazňují právo na spravedlivou obranu, zejména v situacích, kdy je ohrožen život nevinných.

  3. Rozlišení mezi bližním a nepřítelem: Rozlišení mezi tím, kdo je bližní, a kdo je skutečným nepřítelem, může být komplexní a závisí na konkrétní situaci.

Při diskusi o těchto tématech je důležité respektovat různé interpretace a teologické přístupy, které mohou existovat. Jestliže máte další konkrétní otázky nebo oblasti, které byste rád/a prozkoumal/a, dejte mi vědět, a rád vám poskytnu další informace.

Q:
Rozveďte to více, protože dříve jsme došli k závěrům: "Bližní a nepřítel: Je důležité si všimnout, že v bibličtině je slovo pro "bližní" často spojováno s tím, kdo je v naší blízkosti nebo kdo nás potřebuje. V tomto kontextu by výzva milovat bližního mohla být chápána jako výzva k altruismu a péči o ty, kdo jsou ve svém okolí." " Znamená to, tedy, že když násilníci nebo ničitelé (vandalové, co chtějí jen zapalovat, ničit, upálit děti, znásilnit ženy anebo zničit celou mírumilovnou společnost) nejsou podle Ježíšovy definice naší bližní? Například příklad z bible kde Samaritán pomohl židovi, který byl přepaden naznačoval, že dotyčný byl v nouzi. Předpokládá se přitom že vztah mezi židem z judska a židem ze Samaří byl takový, že oba jsou potomky Abrahama a oba rody či národy jsou ve smlouvě vůči Bohu a Bůh je chce zachránit, takže by se k sobě měli chovat bratrsky jako k bližnímu. Ježíš přece popisoval, že není správné aby se židé chovali k druhým židům jako cizí, nebo opovrhovali druhými potřebnými jako to dělali pokrytečtí farizeové, uvnitř plní nepravosti a touhy zabít nevinnou krev. Ten příběh o Samaritánovi tedy může ukazovat na tento vztah mezi židy, tedy mezi věřícími téže smlouvy nebo věřícími ve stejného Boha, či věřící ze stejné komunity, která má společný mírumilovný cíl vzájemného soužití. Bylo by tedy absurdní, kdyby tento příběh měl předsouvat myšlenku, že máme milovat všechny lidi včetně těch, kteří se k nám chovají ne "jen jako nepřátelé" ve smyslu že nás chtějí okrást, obelhat nebo podvést, ožebračit, jde jim jen o majetek, nebo chtějí ublížit rodině, ale skutečným nepřátelům, kteří chtějí zničit naší víru, vyhladit památku po naší rase, zničit kulturní dědictví národa, vyhladit národ jako třeba Rusko chce vyhladit Ukrajinu a neuznává ani jejich národ a zemi nebo právo na ni. Podstatné tedy na co se máme zaměřit je vztah mezi dvěmi lidmi, zda ten člověk z odlišné kultury přichází v míru nebo usiluje o vyhlazení (tedy lidi v bibli nazývaní ničitelé, ničemové, svévolníci či reša'ím). Hlavním rozpoznávacím rysem může být tento vztah a také potřebnost, protože milosrdenství vždy prokazuje ušlechtilejší, silnější nebo bohatší k chudému a slabšímu, nikdy ne naopak." ChatGPT "Vaše pozorování ohledně výzvy k milování bližního a příkladu Samaritána v biblickém kontextu jsou zajímavá a odkazují na důležité hledisko interpretace. Je pravda, že v příběhu o Samaritánovi Ježíš zdůrazňuje překonání společenských a kulturních bariér ve prospěch lásky a pomoci tam, kde je to nejvíce potřebné. Samaritán, který pomohl židovskému muži přepadenému lupiči, ukazuje na lásku, která přesahuje předsudky a etnické rozdíly. V tomto případě bylo vztahováno na potřebného a zraněného člověka bez ohledu na kulturní odlišnosti. Nicméně, když se podíváme na výzvu k milování bližního v širším kontextu biblických textů, je třeba vzít v úvahu i pasáže, které zdůrazňují odpor vůči zločinnosti, násilí a těm, kteří usilují o zničení nebo vyvolání škodlivých činů. Například, pasáže, které upozorňují na právo na spravedlivou obranu, naznačují, že láska a péče mají své hranice, zejména když jde o ochranu nevinného života a bezpečnost. Odpověď na otázku, koho máme považovat za bližního, může být v tomto kontextu složitější. Zdá se, že biblický význam bližního je spojen s lidmi, kteří potřebují naši pomoc a lásku, bez ohledu na etnický původ nebo kulturní rozdíly. Nicméně, když je někdo skutečným nepřítelem, který usiluje o ničení a vyvolává zlo, zde může být nutné konat v souladu s principy spravedlivé obrany a zabraňovat škodám, pokud je to v lidských silách. Celkově lze tedy říci, že biblická výzva k milování bližního není jednoduchá a může být interpretována různými způsoby v závislosti na konkrétní situaci a kontextu. Ostatně, rozlišení mezi bližním a skutečným nepřítelem může být v některých situacích obtížné, a věřící by měli hledat moudré a uvážené odpovědi v souladu s biblickými principy."
ChatGPT

V návaznosti na předešlou diskuzi a vaše podnětné otázky bych rád dále rozvedl několik klíčových myšlenek:

  1. Bližní a péče o potřebné: V předešlých citacích jsem zdůraznil, že biblické poučení o milování bližního často souvisí s péčí o ty, kdo jsou ve svém okolí a potřebují pomoc. Příklad Samaritána ukazuje, že láska může překonat kulturní a etnické rozdíly v poskytování pomoci potřebnému.

  2. Rozlišení mezi bližním a nepřítelem: Je důležité si být vědom toho, že rozlišení mezi bližním a skutečným nepřítelem může být v některých situacích obtížné. Biblické principy zdůrazňují lásku k bližnímu, ale zároveň existují pasáže, které zdůrazňují odpor vůči zločinnosti a usilování o zničení.

  3. Principy spravedlivé obrany: Biblické texty také obsahují pasáže, které naznačují právo na spravedlivou obranu, zejména když je ohrožen život nevinných. To může zahrnovat ochranu vlastní osoby, rodiny a společnosti před těmi, kteří usilují o zlo.

Celkově lze tedy říci, že interpretace biblických principů je komplexní a závisí na konkrétní situaci. Biblická výzva k milování bližního není jednoznačná a může se lišit v různých kontextech. Kombinace lásky k bližnímu, péče o potřebné a zároveň odporu vůči zlu a ochrany nevinných životů tvoří složitý soubor principů, které by měly být aplikovány s moudrostí a soucitem.

Q:
Dále chci tyto myšlenky a závěry rozvést a obohatit o další aspekt, který si kladl odesilatel emailové zprávy, kterou jsem dostal. Odesilatel asi nechápe podstatu Boží spravedlnosti, když se podivuje nad tím, jak Bůh mohl být tak krutý, že nechal vyhladit národy jako třeba Pelištejce a nechal je zmasakrovat nebo vyhladit i s kojenci nebo přemýšlí nad problematikou otroctví v bibli jako legitimního prostředku k řešení Boží spravedlnosti. Zde je tedy text odesilatele: "V SZ 3. Mojžíš. 18 i33 nebo i jinde mají Izraelci milovat nejen bližního, ale i cizince, co žijí mezi nimi. Jinak si stojím za tím, že pro většinu citlivých lidí, je dost těžké se vypořádat s tím, že Bůh příkázal vyhubení národů ,včetně žen a dětí. Dalo by se třeba i hovořit o jiném pohledu a postavení tehdejších otroků atd. Víte, starý zákon obsahuje mnoho věcí ohledně zla, válek i lidské bolesti.. Ale i tam můžeme vidět Boží vůli, ale i to, že je tady naděje na záchranu v jeho Synů, Ježíši Kristu. Já jsem pochopil Boží lásku v svém životě, přijal Krista a to bych přál každému, protože jenom pak má život smysl." Konec dopisu. Jak byste tedy obohatil předchozí závěry o lásce k bližnímu, aby čtenář měl možnost pochopit Boží spravedlnost tak jak je popisována v kontextu Tanachu, aby čtenář dokázal pochopit míru Boží spravedlnosti a zároveň lásky? Protože zřejmě to některým citlivým lidem dělá problem se s tím vypořádat, že jejich představa dokonalé lásky ke "všem lidem" (což se v bibli nikde nepíše ani v kontextu ani explicitně, že bychom měli milovat všechny lidi bez rozdílu, ale tito lidé si prostě udělali tuto představu, díky které pak nemohou pochopit proč Bůh udělal co udělal a že tím vlastně chránil ostatní národy či lid, kterému se nedostávalo spravedlnosti. Jde o to, aby čtenář měl možnost pochopit, proč tedy Bůh vyhlazuje zlého člověka, zlo či zlovolníka, svévolníka z povrchu zemského, když zároveň říká že máme milovat bližního svého. My už sice z předchozí diskuse a závěrů víme, že Bůh v bibli nikde nenapsal, že máme milovat všechny bez rozdílu a bez podmínek, nebo že se nemáme řídit rozumem, ale že se máme rozhodovat právě podle jeho řádů, tanachu či Tóry, abychom byli schopni posoudit spravedlnost Tcedeq a právo Mišpat podle Tóry a svobodně se rozhodnout dle svého nejlepšího svědomí a vychování. Vysvětlete jim to tedy, aby došli k pochopení a nemuseli žít s extrémistickým postojem že máme slepě milovat všechny, vše odpouštět a způsobovat tak druhým lidem nepravost, jak jsem již popisoval na začátku svého pojednání když jsem psal o tom antižidovství ze strany organizací jako OSN, WHO, OSN za práva žen a různé humanitární a lidskoprávní organizace, které neodsoudili zločiny proti židům. ZÁVĚREM PŘIKLÁDÁM ÚVODNÍ SLOVO, KTERÉ JSEM VÁM POSÍLAL PRO POCHOPENÍ CELÉHO ZADÁNÍ A CELÉHO PŘEDMĚTU TÉTO DISKUSE: "Křesťané zachází do extrému, když tvrdí, že věřící by neměl mít právo se bránit protože by měl milovat i své nepřátele. Ale opravdu toto Ježíš říkal, že máme milovat všechny a že to znamená zapřít sám sebe a nechránit ani svou rodinu ani svou vlast? A nebylo by takové učení, které směřuje k potlačení rasy nelogické? Protože by vlastně bylo protižidovské až nacistické a schvalovalo by tak nenávist vůči židům, Jenže Ježíš byl žid, takže něco podobného přece nemohl učit... Když například Izraeli hrozilo vyhlazení během událostí popisovaných v knize Ester, případně během různých pogromů a protižidovství po celém světě, ať už z období druhé světové války události jako šoa nebo ze současnosti pokus Hamasu, Hizballáhu a Iránu snaha zničit Izrael a vyhladit židy. Během 7. října 2023 teroristi z Hamas vyvraždili mnoho židovských rodin a komunit v jižním Izraeli a dopustili se zločinů proti lidskosti. Světové humanitární organizace a organizace bojující za lidská práva jako je OSN, OSN za práva žen, WHO, přitom ignorují důkazy o tom, že teroristé využívali humanitární a zdravotnická zařízení civilní infrastruktury jako obranný štít a zřídili si tam vojenská stanoviště, sklady s municí a tunely pro teroristické účely za účelem odstřelování Izraele nebo za účelem držení rukojmích. Když Izrael tyto důkazy odhalil a zveřejnil ve formě videí a fotografií, tak tyto důkazy jsou OSN a agenturami ignorovány a OSN odmítá odsoudit teroristické násilí spáchané proti židům. Tím se dopouštějí spolupachatelství s Hamasem, všechny tyto humanistické organizace. Když tedy svět nenávidí Izrael, ba usiluje o jeho zničení tím, že vyvíjí nátlak, aby se nebránil, neni toto zvrácené chování? Paralelně s touto neochotou nahlížet důkazům o zločineckých aktivitách v Gaze a neochotou odsoudit zločiny proti židům, se může zdát, že výzva milovat nepřátele nebo VÝZVA MILOVAT VŠECHNY LIDI by byla protižidovská a nelogická, pokud bychom ji přijali a pokud bychom bibli takto vykládali v duchu humanistického myšlení. Vaším cílem je tedy provést důkladnou analýzu a zjistit co bible skutečně vyučuje ohledně přikázání milovat Bližního svého, zda tím pro Izrael a židy platí pouze milovat ty koho je možné milovat a pomáhat tomu komu je možné pomáhat v rámci charitativního cítění či lidství, a zda zůstává zachováno právo na zdravý úsudek a vyvážený přístup, při kterém je zachováno právo na sebeobranu, právo bránit svou rodinu, své přátele, chránit slabšího bližního člověka ze svého sousedství apod. nebo toto právo bylo odňato. "
ChatGPT

Rozumím, že hledáte způsob, jak přiblížit a obohatit myšlenky o lásku k bližnímu a Boží spravedlnost v kontextu Tanachu, zejména s ohledem na otázky, které odesilatel emailu vznesl ohledně Božích příkazů, které zahrnují vyhubení národů včetně žen a dětí, a problematiky otroctví v bibli.

  1. Kontext Boží spravedlnosti: Vysvětlete, že Boží spravedlnost má svůj kontext a biblická zpráva o vyhubení národů může být chápána v rámci Božího soudného jednání na konkrétní časy a situace. Významným aspektem je chápat Boží spravedlnost v rámci tehdejších kulturních a historických podmínek.

  2. Otroctví v biblickém kontextu: Ohledně otroctví v bibli vysvětlete, že Biblia zaznamenává různé formy otroctví v různých časech, ale to neznamená automaticky schvalování těchto praktik. Některé pasáže v bibli také ukazují na Boží vůli k osvobození a spravedlnosti, například vyvedení izraelského lidu z egyptského otroctví.

  3. Láska k bližnímu v biblickém pojetí: Připomeňte, že biblické učení o lásce k bližnímu je spojeno s péčí o ty, kdo jsou ve svém okolí a potřebují pomoc. Je důležité přijímat lásku a péči v konkrétních situacích a s ohledem na Boží principy.

  4. Rozlišování mezi láskou a spravedlností: Podtrhněte, že lásku k bližnímu nelze oddělit od spravedlnosti. Biblické učení podporuje lásku, ale zároveň zdůrazňuje i spravedlivé jednání a obranu slabších a bezbranných.

  5. Význam Ježíšova poselství: Zmiňte Ježíšovo poselství o lásce, ale také jeho slova ohledně spravedlnosti a odpovědnosti. Připomeňte, že Ježíšův příběh o Samaritánovi ukazuje na lásku a péči i v případě odlišných kultur.

  6. Odkaz na naději v Ježíši Kristu: Zdůrazněte, že i přes různé výzvy a otázky, Bible poskytuje naději v osobě Ježíše Krista, který přináší možnost vykoupení a nového života.

Celkově lze zdůraznit, že biblická poselství nejsou vždy jednoznačná a vyžadují pečlivou analýzu a kontextualizaci. Odkaz na rozum, rovnováhu mezi láskou a spravedlností, a respektování Božích zásad mohou pomoci lépe porozumět biblickým učením v rámci diskutovaných témat.

Q:
Udělejte to a dejte si záležet na hloubce rozpracování jednotlivých bodů: " Kontext Boží spravedlnosti: Vysvětlete, že Boží spravedlnost má svůj kontext a biblická zpráva o vyhubení národů může být chápána v rámci Božího soudného jednání na konkrétní časy a situace. Významným aspektem je chápat Boží spravedlnost v rámci tehdejších kulturních a historických podmínek. Otroctví v biblickém kontextu: Ohledně otroctví v bibli vysvětlete, že Biblia zaznamenává různé formy otroctví v různých časech, ale to neznamená automaticky schvalování těchto praktik. Některé pasáže v bibli také ukazují na Boží vůli k osvobození a spravedlnosti, například vyvedení izraelského lidu z egyptského otroctví. Láska k bližnímu v biblickém pojetí: Připomeňte, že biblické učení o lásce k bližnímu je spojeno s péčí o ty, kdo jsou ve svém okolí a potřebují pomoc. Je důležité přijímat lásku a péči v konkrétních situacích a s ohledem na Boží principy. Rozlišování mezi láskou a spravedlností: Podtrhněte, že lásku k bližnímu nelze oddělit od spravedlnosti. Biblické učení podporuje lásku, ale zároveň zdůrazňuje i spravedlivé jednání a obranu slabších a bezbranných. Význam Ježíšova poselství: Zmiňte Ježíšovo poselství o lásce, ale také jeho slova ohledně spravedlnosti a odpovědnosti. Připomeňte, že Ježíšův příběh o Samaritánovi ukazuje na lásku a péči i v případě odlišných kultur. Odkaz na naději v Ježíši Kristu: Zdůrazněte, že i přes různé výzvy a otázky, Bible poskytuje naději v osobě Ježíše Krista, který přináší možnost vykoupení a nového života."
ChatGPT

Kontext Boží spravedlnosti:

Boží spravedlnost je důležité chápat v rámci specifického historického a kulturního kontextu, ve kterém byly biblické texty napsány. Mnohá rozhodnutí, včetně těch týkajících se vyhubení národů, jsou interpretována jako součást Božího soudného jednání v konkrétních situacích a obdobích. Pro lepší porozumění je nezbytné zohlednit tehdejší kulturní normy a historické okolnosti, které formovaly Boží zjevení.

Otroctví v biblickém kontextu:

Otroctví, které se v Bibli zmiňuje, je důležité vnímat jako odraz tehdejších sociokulturních realit a ne nutně jako schvalování této praxe. Některé biblické pasáže naopak ukazují na Boží vůli k osvobození a spravedlnosti, což je patrné například ve vyvedení izraelského lidu z egyptského otroctví. Tím se dá argumentovat, že v bibli existuje dynamika, která poskytuje prostor pro proměnu a osvobození od nelidských praktik.

Láska k bližnímu v biblickém pojetí:

Učení o lásce k bližnímu v biblickém kontextu zdůrazňuje péči o ty, kdo jsou ve svém okolí a potřebují pomoc. Je klíčové chápat, že tato láska není abstraktní, ale konkrétní a praktická. Podle biblických principů by měla být tato péče poskytována v konkrétních situacích a s ohledem na Boží hodnoty, jako jsou spravedlnost a milosrdenství.

Rozlišování mezi láskou a spravedlností:

Lásku k bližnímu nelze oddělit od spravedlnosti. Biblická učení zdůrazňují nejen lásku, ale také nutnost spravedlivého jednání a obrany těch, kdo jsou bezbranní. Je důležité rozpoznat, že biblická láska a péče mají své hranice, zejména když jde o ochranu nevinného života a bezpečnost.

Význam Ježíšova poselství:

Ježíšovo poselství o lásce je klíčové, ale je třeba vzít v úvahu i jeho slova ohledně spravedlnosti a odpovědnosti. Příběh o Samaritánovi, který překračuje kulturní a náboženské hranice, ukazuje na univerzální působení lásky. Ježíš zdůrazňuje, že láska nemá být omezena na vlastní kruh, ale měla by se rozšiřovat i k těm, kteří jsou odlišní.

Odkaz na naději v Ježíši Kristu:

V duchu biblických principů je důležité zdůraznit, že i přes výzvy a otázky, které mohou vzniknout při čtení biblických textů, poskytuje Bible naději v osobě Ježíše Krista. Jeho poselství o milosrdenství, odpuštění a vykoupení nabízí možnost nového života a vnímání světa z perspektivy Boží lásky.

Tímto způsobem se snažím prohloubit jednotlivé body a zároveň zachovat rovnováhu mezi teologickými koncepty a praktickým životem v souladu s biblickým učením.


Q:
Ale tady zase ingnorujete předchozí závěry z této diskuse: "Ježíšovo poselství o lásce je klíčové, ale je třeba vzít v úvahu i jeho slova ohledně spravedlnosti a odpovědnosti. Příběh o Samaritánovi, který překračuje kulturní a náboženské hranice, ukazuje na univerzální působení lásky. Ježíš zdůrazňuje, že láska nemá být omezena na vlastní kruh, ale měla by se rozšiřovat i k těm, kteří jsou odlišní." ŘEKLI JSME SI PRÁVĚ OPAK. Samaritán a žid z Judska neměli být sobě nikdy cizí, protože byli potomci Abrahama a účastníci téže smlouvy. Šlo jen o problém toho, že židé samaritány opovrhovali a Ježíš nechtěl aby se toto dělo. Je zde jasně vidět že Bůh chce smířit dvě rozdělené komunity, které by měli uctívat jednoho Boha, tudíž byste se měl odchýlit od tradičního křesťanského výkladu a držet se kontextu bible.
ChatGPT

Omlouvám se za nedorozumění. Máte pravdu, a je důležité brát v úvahu specifický kontext biblického příběhu o Samaritánovi. Přesněji řečeno, ten příběh nešel o to, aby ukázal, že by měli židé milovat všechny lidi bez ohledu na kulturní nebo náboženské rozdíly, jak to bylo naznačeno ve zmíněném výkladu. Měl spíše ukázat, že mezi lidmi, kteří jsou na první pohled odlišní a rozdělení, by měla existovat láska a péče.

Pro hloubější porozumění tedy můžeme přeformulovat výše uvedený bod takto:

Korigovaný Význam Ježíšova poselství:

Ježíšovo poselství o lásce obsahuje podstatný prvek vzájemného porozumění a smíření mezi odlišnými skupinami. Příběh o Samaritánovi, který překračuje kulturní a náboženské bariéry, neukazuje pouze na univerzální působení lásky, ale spíše na potřebu smíření mezi těmi, kdo jsou na první pohled rozděleni. Tento příběh může být vnímán jako výzva k překonání předsudků a vzájemnému respektu, zejména mezi těmi, kteří mají společné kořeny a náboženskou smlouvu. Je tedy důležité brát v úvahu specifický kontext tohoto příběhu a vyvozovat z něj ponaučení o lásce a smíření mezi těmi, kdo jsou podobní, ačkoliv mohou mít zdánlivě odlišné pohledy na víru a tradice.

Žádné komentáře:

Okomentovat

PostScript: Obsah souboru .ai

Soubor  .ai od Photoshop pro Illustrator obsahuje tyto čísla vy se v tom vyznáte co to reprezentuje a jaké jsou jednotky? Popište co tam je...

Štítky

.profile adm Adobe AI alfa transparence AND any aplikace asociativní pole atomicity audio awk bash benchmark Bézierovy křivky bezpečnost biblehub BJT boolean buffering Cache-Conrol Cloudflare code Collector Cut-off colorpicker compare cookies css CSS3 curl cut čas data loss data lost data transfer reliability datasheet datetime.strptime development dioda diody EBO Emitter Cut-off Current eps ETag exclude exec Expires fflock fflush ffmpeg file read file write file_get_contents file_get_contents/file_put_contents file_put_contents filter find first_install.sh flock Fly-back dioda font-face fóra fotorezistor fread functions funkce fwrite gate gate drive geolokace Ghostscript gradient-background grafika grep grub grub update gs hebrejština history hlavičky HS html html 5 https hudba charakterizace chroot ICES IGBT img sizes img srcset impedance implementace imshow inference inkscape inrush current install jalový výkon javascript javescript jednocení seznamů js kapacita součástek koeficient zesílení komunikace se serverem konfigurace Krita KSF Last-Modified lazy caching led LEFT JOIN librosa ligatury linux list log manuál masky matplotlib Max-Age measure memory měření MFCC MFCC koeficienty mint míry modules moralizace morphologie MOSFET mount moviepy mysql náběhový proud napěťová ochrana návod nel Network Error Logging NLP not nth-child oblékání ochrana okruhy přátel OpenVINO IR formát optočlen ořezové masky OSHB otázky otázky_jazyky otázky_moralismu_řešení parsování path personifikace photorec php php 4 php 5 php 6 php 7 php 8 phpbb phpBB3 pitch PN přechody pnp pole postscript práva profilování program prune průraz přepěťová ochrana přepolování pseudokódd pstoedit PWM regulátory pydub python python3 pytorch RBE RDSon read reaktance rectifier regulace vstupního napětí relyability remount replace restore reverzní geolokace RIGHT JOIN rm role rozvržení disků pro OS linux a data databází řešení samba sdílení Sec-Fetch-Dest Sec-Fetch-Mode Sec-Fetch-Site Sec-Fetch-User Secure Shell sed Set Cookie shunt schottka skript sloupce song sort soubory soundfile spínané zdroje spínání splines split SQL ssh stabilizace napětí stahování stream string strojové učení stropové učení svg syntax T5 tabulky Tangentové úsečky tepelná ztráta test text-shadow thermal runaway time timestamp tkinter tr transistor transition tranzistor tranzistory tuple tvorba otázek TVS účiník update va charakteristika vektorová grafika Vgs video Vth vynechání adresářů vývoj while wrapovací funkce XOR zdánlivý výkon zdroj zenerka zenerovo napětí zip zip archiv zkratky zpomalení zpracování textu Žalmy