Moje zkušenost s čištěním hodně špinavých koberců (tepovač Kärcher SE 4001)

Rozhodl jsem se popsat svou zkušenost s čištěním hodně špinavého koberce. Zakoupil jsem si čistící stroj Kärcher SE 4001. Jelikož jsem měl koberec, který se velmi dlouho nečistil a tím se do něho dostala špína velmi hluboko (byla zašlapána), zjistil jsem, že takovou silnou špínu nelze vyčistit pouhým jedním nebo dvěma čistícími procesy s tímto strojem. Hlavní problém byl, že v jednom místě blíže ke dveřím, se vytvořila "cestička", špína vylezla nahoru a vznikl velký flek. Na druhé straně u dvěří navíc začal časem koberec smrdět (zatuchl), což bylo nejspíš způsobeno jednak velkým a opakovaným zvlhčením koberce - koberec nestihl vyschnout a navíc jsem později zjistil, že při pohledu zezdola proti světlu byla v jednom místě jakoby díra. Jakoby se v přížce, ve které je chlup přichycen (já tomu říkám základna), vytvořila menší mezera, takže bylo vidět světlo. Díky tomu se nejspíš v tomto místě dostalo pod koberec více vlhkosti a koberec pak špatně schnul. Navíc jsem si na čištění zvolil špatné období: zima. Topení sice topí, ale vzadu u dveří asi je místo hůře větrané a je tam chladněji, takže tam do hůře schne. Ústřední topení je totiž na druhé straně místnosti u okna.

Postup první - čištění silně znečištěného koberce

Zmíněnou špinavou cestičku jsem nakonec vyčistil po nejspíš dvacátém opakování, ovšem musel jsem více mokřit. Abych si ušetřil čas, udělal jsem si petláhev se třemi dirkami, kam jsem nalil vodu a z toho jsem stříkal. Proces byl vždy stejný: voda se saponátem ze stroje, stříkaná pod tlakem. Navlhčit co nejvíce. Poté vysát co nejvíce ve třech až čtyřech vysávacích procesech (s plně otevřeným šoupátkem, s mírně otevřeným a s úplně zavřeným šoupátkem). Ten poslední proces jsem jel velmi pomalu, aby se co nejvíce vody vysálo.

Nakonec v jiné části koberce jsem zjistil, že smrad v zatuchlém místě se dá odstranit kartáčováním (mýdlo, trošinku vody, kartáč), čímž se odstraní i špína. Jelikož ale nemám stroj na kartáčování, udělal jsem si jednak pomůcku (štětec připevněný k elektrickému aku-šroubováku, navlhčený a položený do mýdla). Rotačním pohybem jsem rychle projel místo, které jsem chtěl promasírovat. Šlo by to i v dřepu, pokud bych však neměl zdravotní omezení, které mi právě znemožňuje pracovat v této pozici. Takže pomocí této pomůcky jsem to zvládl a přidal jsem ještě mini kartáč připevněný ke spodku hubice od minivysavače Sencor. Touto hubicí s kartáčem jsem koberec rychle přejel v tom navlhčeném místě. Pak rychle odsát špínu, více navlhčit, rychle vysát. 

Nelze dělat větší plochy, musí se to rychle vysát a opakovat. Když je voda čistá, pak vyfénovat fénem o výkonu 1200W nebo větším. Fénovat se musí zezhora i zezdola. Nespálit! Tímto rychlým vysušením se předejde dalšímu zatuchání.

Na odstranění otřesného pachu jsem použil koncentrál Akypo 45-50 ml (tj. dvě víčka a trochu) na asi 200ml vody. Poté jsem vysál, a opakoval výplach jen s čistou vodou. Na takové smrady totiž obyčejný postřik ze stroje nepomůže (5 až 15 ml Akypa na 1 L vody je příliš slabá koncentrace na odstranění intenzivního pachu).

Jelikož jsem nesehnal nikoho, kdo by byl ochotný vyčistit koberec (8m) kartáčovacím strojem, dospěl jsem k závěru, že jediné účinné řešení je kombinace kartáčování a vysávání špinavé vody. S kobercem zatím nejsem hotov, dám vědět, až se celé dílo povede.

Postup druhý - čištění menších ploch

Dříve jsem čistil velké plochy 2-6 m2 a hodně jsem to namokřil, abych nemusel furt dookola vysavat 20x ale třeba jen 9x. Pak jsem ale zjistil, že koberec v některých místech mírně nebo víc zatuchl, protože špatně proschnul. To jsem zjistil až po několika dnech, když jsem zvedl část koberce, že zezdola jsou některé místa stále vlhké. A tak jsem změnil postup. Místo, abych čistil větší plochu, která se následně špatně suší, rozhodl jsem se postupovat po menších plochách začínaje od okrajů nebo od rohů. První otázka, kterou jsem si kladl, čím podložit koberec aby spodní strana schla? Napadlo mě použít velké svorky, které mají asi 30 až 40 cm rozteč. Koberec na kraji nebo na rohu umístím do svorky a tuto svorku zapříčím tak, aby koberec zůstal ohnutý (v podstatě 90° kolmo by byl ideální stav, ve skutečnosti ohnutí je spíš 120° aby svorka držela opřená o koberec). Takže toto je další postup. 

Vysušené plochy promasíruji měkým kartáčem, či štětcem (moje pomůcka připevněná na el. aku-šroubováku). Dále promasíruji kartáčem připevněným na hubici vysavače... Vysaji. Zvlhčím vodou, příp. vodou se šampónem a odsaju vodu i vhkost. Vysuším. Případně opakuji s mírnější koncentrací šampónu a pak s vodou. Toto je práce tak ja 10-15 minut. A dále vzepřít roh či okraj koberce o svorky a fénovat do sucha. To je dalších 10 minut práce. 

Já mám v místnosti dva koberce, které dohromady dělají 4x4m, na tom je nábytek. Pod plochami, které šistím mám plachty, pod plachtami parkety. Je to tedy 2x 4x2m koberce a dva rohy prvního koberce chci čistit jako první. Tím si vyzkouším zda koberec schne dostatečně rychle, zda nezatuchne (to by už neměl). Další den budu postupovat na rohy dalšího koberce, pak schnutí. Další den zase koberec ohnu na kraji, a podobně budu postupovat, dokud není celá plocha nezastavěná nábytkem vyčištěná ... Pak je to otázka srovnání případných skvrn. Další den zase mohu dělat místa, která jsou dále ve středu druhého koberce, kde je nutné koberec ohnout podstatně více, aby mohl schnout. Zde nejspíš podložím například židlemi, ohnu přes žebřík, apod. a budu fénovat z obou stran. Výsledek se dozvíte až dokončím práci (provedu aktualizaci článku).

Ad) k prvnímu postupu - sušení velké plochy

Výše popsaný druhý postup má výhodu v tom, že je méně práce, více času na jiné činnosti a hlavně: je méně smradu. Protože poprvé, když mi koberec zatuchl a sušil jsem velkou plochu tak, že jsem ji přehodil přes žebřík (to je takový roztahovací žebř. se stupínky, ne jako vysouvací žebřík, ale dá se použít i malířský žebřík) ale výsledkem byl velký smrad, který jsem musel přes noc strpět, protože v té místnosti spím! V noci během spánku nejde větrat, protože spím u okna, tím pádem by na mě teď v zimě táhl studený vzduch. Takže větrám jen když nespím. Jinak tedy větrám během dne než jdu spát, ale zároveň je třeba topit, takže to nevětrám furt. Také mi značně pomohlo otevřít dveře, aby místo před dveřma mohlo proschnout (a bylo méně smradu v místnosti.

Zatuchnutí koberce

Jak jsem psal výše, tak z důvodu příliš promočeného koberce v jednom místě, které bylo špatně větrané, u dveří a v blízkosti nábytku, koberec zatuchl. To jsem vyřešil silným koncentrátem Akypa (45ml) ředěného asi 200 až 250 ml vody. Předtím jsem místo také promasíroval mýdlem a kartáčem. Smrad pak nebyl tak intenzivní. Problém také je, že po vyčištění tak 2 až 3 hodiny není smrad/zatuchlina výrazně cítit, ale s prosycháním se smrad opětovně vynoří, i když ve slabší míře. Trvá to několik dnů, než smrad přestane místnost naplňovat. Pokud jde o jedno malé místo, asi to nebudete obtěžovat tolik jako když se jedná o plochu 0,5x1 m2 nebo dokonce více. V taková místnost je pak dočasně neobyvatelná.

Nedávno jsem opět čistil jednu plochu, kterou se mi povedlo dobře vykartáčovat a špínu odsát. Následně jsem chlup vyfénoval. Po pěti hodinách a dvaceti minutách se místo zdálo suché a tak jsem si řekl, že koberec na chvíli přehnu. Z chvíle se stala asi dvě nebo dvě a půl hodiny a po odkrytí jsem zjistil, že místo zatuchlo a smrad postupně sílil. Druhý den jsem tedy opět místo kartáčoval a čistil, abych odstranil smrad. Zdá se, že problém se zase opakuje - ovšem někdy si nejsem jistý zda smrad jste z motoru stroje (když schne stroj, je otevřený) nebo z koberce. Je také možné, že s tím jak jsem zvedl část koberce, která dříve zatuchla (viz začátek tohoto článku), tak ta spodní část, poté když jsem ji zvedl, aby koberec schnul i zezdola, tak může být cítit ta stará zatuchlina. Takže teď nezbývá než čekat a po pěti - šesti hodinách vyhodnotím situaci. Jinak ale koberec se jeví čím dál čistější a už z něj jde jen malá špína. Zpravidla čistím po malých plochách kolem 0,5 až 1 m2.

Komentáře

Oblíbené příspěvky